Търсене на информация в сайта

Български (България)Russian (CIS)Deutsch (DE-CH-AT)French (Fr)English (United Kingdom)
Проекти

"Мир в сърцето ми, мир в дома ми, мир в света" ПДФ Печат Е-мейл

"Мир в сърцето ми, мир в дома ми, мир в света"

Срещата в България продължи от 7 до 12 декември 2014 година. Първият ден гостите посетиха Община Шумен и се запознаха с дългогодишната история на нашия град. На същия ден в училище се проведе "Вечерта на културите". Домакини и гости представиха традиционните си ястия и национални танци. Темата на срещата беше "Мир в сърцето ми, мир в дома ми, мир в света". Всички заедно създадохме пиеси по темата с помощта на нашите учители. По време на цялата среща имаше много игри за "разчупване на леда", които ни помогнаха да се опознаем. През свободното време гостите се потопиха в нашето ежедневие, посещавайки местата където ние разпускаме. През последният ден се осъществи пътуването до град Варна. Посетихме Археологическият музей. Там гостите се запознаха по-обстойно с историята на България. Посетихме варненския куклен театър и присъствахме на едно невероятно представление. Срещата в България беше много динамична, изпълнена с положителни емоции. Всички ние се забавлявахме, открихме нови приятели и винаги ще си спомняме за тази една седмица само с усмивки.

Андреана и Гергана, 11а клас

Наши в Италия ПДФ Печат Е-мейл

Наши в Италия

Тийнейджъри се обединяват и се опитват да си извоюват правото в града им да бъде построен скейт парк. Сблъскват се с безразличието на институциите, събират подписка, внасят петиция в общинския съвет и накрая се обръщат към медиите и омбудсмана. С разиграване на тази сценка се представиха ученици от ГПЧЕ „Никола Й. Вапцаров“ по време на втората работна среща на международното училищно партньорство „Различни култури на европейската сцена” в италианския град Сан Себастиано ал Везувио.

Казусът донякъде възпроизвежда съдбата на скейт площадката в парк "Студентски". Скечът беше точно по темата срещата "Аз съм отговорен гражданин и познавам своите права", а идеята за него дошла от библиотекаря Румяна Симеонова.

В четиридневното посещение в Италия, което е по програма „Учене през целия живот” на подпрограма Коменски, финансирана от Центъра за развитие на човешките ресурси, участваха десетокласничките Ралица Марио и Теодора Мод, директорът Георги Георгиев, координаторът на проекта в гимназията Десислава Тенева и учителят по английски Павлета Георгиева.

„ГПЧЕ ”Никола Й. Вапцаров”, ни предостави възможността да уастваме в международното училищно партньоство „Различни култури на европейската сцена”. Една от основните цели на този проект е да създаде театрална култура у учениците и да да събуди интереса ни към театъра.“ – разказват участниците в пътуването до Италия Ралица Марио и Теодора Мод от 10 „а“ клас. Рим, Пантеона, фонтана ди Треви, Ватиканските музеи, базиликата Св. Петър и Сикстинската капела са само междинни пунктове на българската група, основната програма е в Сан Себастиано ал Везувио в района на Неапол, където децата са настанени в приемни семейства.

„Програмата през първия ден започна с игри за запознанство и разчупване на леда между участниците от Германия, Румъния, Полша, Финалнадия, Гърция и Италия. Опитахме техни традиционни храни и танцувахме различни танци.“ – обясняват още Ралица и Теодора. Положителната страна на подобни проекти е възможността нашите ученици да се запознаят с културата и бита на приемащата страна, с нейните история и култура. Неапол и Везувий, Кралския дворец, Тетъра Сан Карло, който е най-старата действаща опера в Европа, построена през 1737 година, мъртвият град Помпей са част от визитката на богатата култура на домакините.

В работната част от италианската визита всяка страна трябва да направи презентация на тема: „Аз съм отговорен гражданин и познавам своите права.” И тук децата виждат темата „в действие“. „За огормна изненада на всички училището беше окупирана от обслужващия персонал. Служителите бяха обявили стачка срещу намерението на властите за съкращения и в продължение на два дни не допуснаха никого да влезе в сградата.“ – разказват шуменските гимназисти. С любезната намеса на кмета все пак успели да осъществят работната програма в конферентната зала на общината.

Първата среща на партньорите в Бракел, Германия ПДФ Печат Е-мейл

Първата среща на партньорите в Бракел, Германия

ГПЧЕ“Н.Вапцаров“ спечели финансиране за многостранно училищно партньорство по секторна програма „Коменски” на програма „Учене през целия живот“. В проекта участват училища от седем държави - Германия, Италия, Румъния, Полша, Финландия, Гърция и България. Целта на партньорството е да създаде и развие интересът на учениците към театъра.

Първата среща на партньорите се проведе в Бракел - малко градче в Северна Германия. Нина Ненкова от 10 а клас споделя, че още от летището в Дортмунд започва приключението. Участниците са впечатлени от масивната шестнадесететажна сграда на централната библиотека, търговските центрове, посещението на интерактивен музей DASA (Германска изложба за професионалното здраве и сигурност), сладкарниците с традиционни немски сладки.

Ето как Нина преживява и оценява срещата:

„Истинската работа по проекта настъпи в понеделник, когато за първи път посетихме училището. Тогава аз и моята съученичка Мария, както и участниците от другите държави, представихме презентации за страните си. Имахме и игри, с които опознахме другите ученици, но и учителите им – разбрахме техните интереси и хобита. Също така се разделихме на групи и работехме по изработката на логото и уебсайта на проекта. Но вечерта беше най-интересна. Беше “Вечер на културите” и там имаше песни, танци и храна от различните държави. Всеки можеше да опита немски братвурст, финландски солени бонбони - салмиакки, а за учителите имаше гръцко узо, италиански лимонов ликьор, и от България - червено вино.

Вторник посетих някои от учебните часове на Амели. Тогава разбрах, че най-високата им оценка е 1, а най-ниската 6 и че когато правят контролно цели двама учители ги пазят. Заедно с домакините разгледахме училището, което е огромно. Състои се от 5 отделни сгради, има църква, манастир и два просторни физкултурни салона. Лесно е да се изгубиш в него, което за малко щяхме да направим. Училището е частно католическо училище, но за учениците то е безплатно. Частно е, защото е собственост на манастира. Единственото изискване на собствениците е да има часове по религия.

Сряда се запознахме със заместник кмета на Бракел и имахме ателие с актьора Джулиус Де Силва. Беше приятно и увлекателно. Изиграхме отделни епизоди от “Ромео и Жулиета”, трябваше по един драматичен начин да казваме реплики от пиесата, но и да правим подходяща поза към тях. После посетихме падерборнския театър. Видяхме гримьорните и най-разнообразни актьорски облекла – от ренесансови рокли до клоунски костюми.

Четвъртък беше моят последен ден с домакините. Сутринта се разделихме с тях, което не ми беше никак лесно. Но с Амели (моето дете домакин) и другите участници в проекта посетихме “Музеят на германската история” в Бон. Там могат да се разберат много интересни факти за Германия. Имат си дори и кът отделен на “хипи” периода с традиционния за това време ван и модел на космонавт в реален размер. После пътувахме до Кьолн. Първо минахме през “Музеят на шоколада”. Беше наистина изкушаващо да си накупим колкото се може повече шоколадови изделия, но цените не бяха толкова ниски. Докато ни развеждаха из музея, минахме през какаовата им оранжерия и през големия шоколадов фонтан, от който непрекъснато тече шоколад. Някои от нас дори не искаха да напуснат музея. Но трябваше да тръгваме към Кьолнската катедрала. Когато я стигнахме аз, Мария, Амели и хоста на Мария – Елиза се снимахме с флаговете на България и Германия пред нея. Прекарахме още малко време заедно, но трябваше след това да се сбогуваме с участниците от проекта, които вече можем да наречем приятели. На следващия ден разгледахме катедралата и отвътре. Никакви думи не могат да опишат великолепието й. Ако решите да я посетит вечерта ще бъдате изумени от високите й, издигащи се над вас, кули и разнообразната декорация, при която всеки детайл е изработен до съвършенство и ти се струва нереален фактът,че е била построена от хора.

Но денят бързо отмина и на следващия ден, рано сутринта, с лека носталгия излетяхме от Германия за България. През седмицата в Германия видяхме и изпробвахме много нови и различни неща и храни, запознахме се с различни наши връстници от различни части на Европа. Като цяло това е преживяване, което никога няма да забравя. Според мен трябва да има повече такива проекти, за да могат повече ученици да видят и усетят това, което преживях аз в другата държава. Това е един от онези хубави спомени, които никога няма да бъдат забравени.“

Нина и Мария, 10а клас

РАЗЛИЧНИ КУЛТУРИ НА ЕВРОПЕЙСКАТА СЦЕНА ПДФ Печат Е-мейл

През месец април, 2014 се проведе третата работна среща по проект „Различни култури на европейската сцена“ в Комуна Радуканени, Румъния. Темата на срещата бе „Ние сме граждани на Европа с нашите прилики и различия“.

Учениците Георги Тенев от 9г клас и Михаил Марчев от 9б клас представиха пиесата „Г-н Балкански“ от Георги Данаилов. Партньорите искрено се забавляваха на изиграния от тях скеч по мотиви на „Бай Ганьо“.

Ето какво споделиха с нас Георги и Мишо:

„Нашите домакини ни очароваха с тяхното гостоприемство. От момента, в който стъпихме на румънска земя до отпътуването ни, те бяха с нас. Радуканени се оказа малко селце близо до молдовската граница. Районът е изключително беден, хората се изхранват от земеделие и дърводобив. Въпреки трудния начин на живот те са изключително сърдечни и дружелюбни и ние станахме част от техния делник.

А първата вечер беше просто прекрасна. Традиционните ястия от Румъния, Германия, Финландия, Полша, Италия, България и Гърция, песните, танците и хубавото българско вино направиха тази вечер специална.

Първата наистина интересна дейност беше "Кукленият театър". Разделиха ни на случаен принцип на четири отбора. Дадено: по 2 шишета на отбор (голямо и малко) пластилин, тиксо, ножица. Търси се: креативност, работа в екип, умения за общуване, сценарии на куклен театър. Краен резултат: невероятни кукли, забавни сценарии, сплотени отбори.

Може би най-интригуващ и интересен беше „Театърът на сетивата“ (Labyrinth Teathre). Дадено: 4 произволни отбора, въженце за всеки отбор, за да се движат по предварително затъмнените коридори на училището, четири стаи с различни инсталации подготвени от домакините. ЗАБРАНЕНО: Всякакви разговори!!! Търси се: забавление, прилив на чувства. Краен резултат: изненадани и доволни участници. Лабиринт театърът е емоция, която всеки трябва да изпита. Лабиринт театърът е театър на сетивата насочен към усещанията, както на актьора, така и на зрителя. Това е изкуство, което e насоченo към разгръщането на чувства, породени от петте ни сетива - слух, вкус, зрение, допир и мирис. Лабиринтът е интерактивна инсталация, през която зрителят се движи в тъмното и среща наситени сетивни изживявания.

Но освен различните забавни задачки за разчупване на леда, ни разходиха из областния град Яш. Там се намират едни от първите университети и театри. Заведоха ни и до "Lacu Roșul" или "Червеното езеро". Това е най-голямото естествено планинско езеро в Румъния, неговото име идва от червеникавия наносен слой - железен оксид и железен хидроксид.

И дойде последната вечер. Песни, танци, сълзи на очите. Това беше последната вечер, в която бяхме заедно и може би никога повече няма да се видим. Но това зависи само от НАС!“

„Различни култури на европейската сцена” 2013-2015 ПДФ Печат Е-мейл

Гимназията участва в ново многостранно училищно партньорство „Различни култури на европейската сцена”, по секторна програма „Коменски” на програма „Учене през целия живот“. В партньорството участват седем училища от Германия, Италия, Румъния, Полша, Финландия, Гърция и нашето от България. Целта на партньорството е да създаде и развие интересът на учениците към театъра.

Театърът е лицето на културата, преживяна на живо от публиката. Да гледаш пиеса е като да наблюдаваш културата на една страна през прозорец. Ние ще представим пиеси изиграни от учениците от седемте различни държави партньори. Всяка пиеса, подготвена и поставена на сцена по време на срещите на партньорите, е свързана с културата на всяка страна домакин. Тъй като нашите деца са нашето бъдеще, ние носим отговорност за тях. Ние трябва да им предоставим най-добрите възможности за развитие, но също така трябва да ги изправим пред социалната действителност, и да ги запознаем с аспекти, далечни за тях, като културата и начина на живот на техните връстници в чужбина. За едно по-добро бъдеще ние сме длъжни да развием чувство за толерантност сред децата, като разширим светогледа им за хората в чужбина и тяхната култура.

Като партньори по този проект ние осъзнаваме, че нашите ученици трябва да бъдат подкрепяни поради липсата на възможности за взаимодействие със свои връстници в чужбина, липса на самочувствие и себеизразяване. Използваме театъра като основно средство за работа с тях, за повишаване на мотивацията им за дейно участие в различни мероприятия, социализация, развитие на толерантност, работа в екип, и като средство за тяхнoтo личностно израстване. Учениците ще развиват своя артистичен талант като участват в театрални постановки, ще подобрят своите умения за писане чрез създаването на сценарии. Освен това, те ще усъвършенстват своите знания по информационни и комуникационни технологии чрез записване и редактиране на видео материали, както и езиковите си умения по английски език  при създаването на сценарии и тяхното изиграване. Сценариите ще бъдат написани от учениците и пиесите ще се записват и изпращат в други училища в региона, на местните власти, в Регионалния инспекторат и ще бъдат споделени в базата данни на European Shared Treasure.

Координатори на проекта за Гимназията - Десислава Тенева, Павлета Георгиева и Георги Георгиев